NBB Systeemkaarten :

Systeemkaart uitleg:

Uitleg systeemkaart

Het bridgespel kenmerkt zich door afspraken tussen partners voor wat betreft het bieden, spelen en tegenspelen.

Het spel vereist ook dat de tegenspelers recht hebben op de juiste informatie van die afspraken, daarom is de systeemkaart ingevoerd.

Dit is een vel papier waarop een bridgepaar de onderlinge afpraken noteert en bij het begin aan elke tafel ter inzage geeft aan de tegenstanders.

De meesten van ons hebben het bridgen geleerd met de methode Acol. Tegenwoordig wordt steeds meer de methode 5 kaart hoog gebruikt om te leren bridgen.

Je zou kunnen zeggen dat 5 kaart hoog een verfijning is van het Acol.

De belangrijste verschillen zijn hierna te zien.

In de prakrijk, ook op onze club, zien we dat beide methoden door elkaar gebruikt worden. Bijvoorbeeld de openingen op 1 niveau uit het 5 kaart hoog methode en de sterke openingen op niveau 2 volgens de Acol methode.

Nogmaals, jij en jouw partner mogen afwijkende afspraken maken alleen ben je verplicht om ze op de systeemkaart te vermelden en ook ben je verplicht om ze te alerteren telkens als dat bod gedaan wordt.

Volgens het competitiereglement van onze club is het zeer gewenst dat spelers in de A- en B-lijn een systeemkaart gebruiken. Als je eens deelneemt aan een toernooi elders kan een systeemkaart wel eens verplicht zijn.

Op het blad "vereisten" tref je de verschillen aan in tussen de biedsystemen Acol en 5 kaart hoog.

Deze informatie kun je gebruiken om jouw eigen systeemkaart te maken.

Op een open systeemkaart, hierna te downloaden, kun je de afspraken die je met jouw partner hebt gemaakt zelf invullen.

Uitleg ACOL

Acol Openingen:

- Op niveau 1 in kleur is altijd een 4+ kaart

- Alle openingen op 2 niveau zijn sterke openingen

- Kent geen zwakke openingen

Uitleg 5 kaart hoog

5 kaart hoog

- Opening van 1♣ kan voorbereidend zijn (tenminste een 2 kaart)

- Opening van 1 ♥ of 1 ♠ belooft tenminste een 5 kaart

- Opening 2 ♣ en 2 SA zijn sterke openingen

- Openingen 2 ♦/2 ♥/2 ♠ zijn zwak. Max 10 punten en tenminste 6 kaart

Wat houdt het in voor bridgeclub Dongemond

Onderstaande is niet verpicht maar een advies:

Deze informatie kun je gebruiken om jouw eigen systeemkaart te maken.

Biedingen ACOL

StandaardsysteemAcol

Opening:                         Antwoord:

1 ♣:       13-19 pt / 4+ krt

1 ♦/♥/♠:  6+ pt / 4+krt

1 SA:       6-9 pt

2 ♣:          6-9 pt/ 4+krt ♣

1♦:         13-19 pt / 4+krt

1♥/♠:        6+ pt / 4+krt

1 SA:        6-9 pt

2 ♣:          10+ pt/ 4+krt ♣

2 ♦:           6-9 pt / 4+ krt ♦